مجموعه اسب فریزین ایران

Friesian Horse of Iran

     

انتخاب راه درست از راه غلط

در دنیای بازرگانی امروز، مطالب بسیار مهمی در راستای رعایت مسائل اخلاقی در تجارت مطرح میشود که دو موضوع مهم از این مطالب (از دید نویسنده این مطلب) ارتباط بسیار نزدیکی میتواند با صنعت اسبداری داشته باشد. بنابر این اشاره ای به آن داشته باشیم.

 

Ethical Consumption اخلاق در مصرف یا اخلاق در خرید:

بطور خلاصه بخواهیم در مورد این گزینه صحبت کنیم، اشاره به رفتار مصرف کننده ها (خریدارن) در قبال تولید کنندگان و فروشندگان دارد. امروزه، جوامع بشری بسیار بسیار نگرانی هایی در خصوص حفظ محیط زیست، تداوم در زندگی و مراقبت از نسل آینده را دارند. بهمین دلیل، افراد فعال در این زمینه، در راستای فرهنگ سازی و تغییر در رفتار مصرف کنندگان و فروشندگان قدم بر میدارند تا مصرف کننده از تولید کنندگانی که به محیط پیرامون بشریت آسیب میرسانتد حمایت نکرده و اقدامی در راستای خرید محصول از آنها ننمایند. 

در بحث اخلاق در خرید، یک خریدار مسئول رفتار خود در قبال جامعه است. یک خریدار، با خرید خود از تولید کنندگان حمایت میکند. پول پرداخت شده به یک فروشنده و یا تولید کننده، آن فرد را برای تولید بیشتر ترغیب میکند. بنابراین، هر شخص باید بداند از چه شخصی و یا چه نوع محصولی خریداری مینماید. اگر آن تولید نادرست باشد و یا فرد تولید کننده از راه نادرست و آسیب به محیط طبیعی اقدام به تولید کرده باشد، با دیدن حمایت خریداران، نسبت به تداوم بی اخلاقی خود قدم بر میدارد و هیچگونه تغییری در شیوه رفتاری خود ایجاد نخواهد کرد. پس شیوه رفتاری یک خریدار در روند یک جامعه و تغییرفرهنگ تولید تاثیر گذار است. 

این ما هستیم که میتوانیم با نادیده گرفتن یک فرد بی اخلاق در تولید، آن را به سمت تغییر و ایجاد فرهنگی جدید تشویق نمائیم. بسته های حمایتی یک خریدار باید در راستای بهبود در روند تولید و حفظ محیط پیرامونمان باشد. 

این موضوعات چه ارتباطی میتواند با صنعت اسب و یا با نژاد فریزین داشته باشد:

سئوالاتی که در اینجا پیش می آید؛

> آیا ما نسبت به فرد فروشنده اسب اطلاعات کافی داریم؟

> آیا میدانیم در نحوه تولید یک کره اسب چه اقداماتی انجام داده و یا از چه راهی این تولید حاصل شده است؟ 

> آیا آن اسب تولید شده، کمک به حفظ نسل آینده آن نژاد مینماید؟

 

ممکن است بعضی از افراد نسبت به این مطالب بی توجه باشند، اما این واقعیتی است که تک تک افراد حاضر در یک جامعه و یا صنعت (در اینجا صنعت اسب) باید نسبت به آن حساس بوده و در صورت عدم رعایت آن، آسیب جدی به یک نسل و به یک نژاد خواهند زد.

اگر یک اسب از هر نژاد، بدون مدرک باشد و خریدار بی توجه به مدرک آن اقدام به خرید نماید، در اصل، از یک فروشنده بی اخلاق حمایت کرده است. با اینکار و میزان سودی که از طرف خریدار به فروشنده میرسد، یک فروشنده و یا تولید کننده بی توجه به اخلاقیات لازم در آن کار، همچنان به شیوه رفتاری خود ادامه خواهد داد. پس ما بنحوی مسئول مشکلات پیش آمده برای یک نژاد خواهیم بود.

مثالی که با اسب فریزین سازگاری داشته باشد:

آیا شما از داشتن یک اسب فریزین خرسند هستید؟ آیا از نامی که برای آن انتخاب کرده اید خشنود هستید؟ آیا داشتن برگه شناسنامه اسب و دیدن نام آن بر روی شناسنامه، برای شما لذت بخش است؟ آیا از دیدن زیبایی ظاهری آن لذت میبرید؟

اگر جواب شما به سئوال های مطرح شده مثبت است، پس در صورت خرید از یک تولید کننده ای که اسب بدون مدرک تولید میکند و یا اقدام به تولید یک اسب دو خون و بی نام و نشان مینماید، ضربه جبران ناپذیری به نژاد فریزین زده اید و همچنین از لذت بردن نسل های آینده بشری از نژاد فریزین جلوگیری کرده اید.

تا بحال به این موضوع فکر کرده اید اگر گذشتگان ما در تولید یک نژاد دقت لازم را نداشتند آنوقت ما از وجود اسب های مختلف با نژادهای مختلف میتوانستیم لذت ببریم؟ قطعا نمیتوانستم، پس ما هم در قبال نسل آینده باید مسئولیت پذیر باشیم و بتوانیم شرایط بسیار خوبی برای آنها فراهم کنیم. 

 

Sustainability Consumption مصرف پایدار:

مصرف پایدار اشاره به این موضوع دارد که بنحوی از منابع حال حاضر استفاده کنیم که بتوانیم زمینه رفع نیازهای آیندگان را بدون تخریب منابع حال حاضر فراهم کنیم. یا بعبارتی دیگر، آنچنان مصرف کنیم که نیاز به تولید محصول بیشتر کمتر شود، منابع بیشتری برای آیندگان باقی بماند. بهمین خاطر، مسائل استفاده اشتراکی بمانند خودرو ها و منازل تفریحی مشترک در این روزها بسیار قابل توجه شده اند.

 اما میخواهیم بشکل دیگری این موضوع را در مورد صنعت اسب بیان کنیم؛ ما باید بشکلی اقدام کنیم که نسل و نژاد اسب ها برای آیندگان حفظ شود. باید بنحوی تولید کنیم که منابع موجود در صنعت اسب برای آیندگان به مقدار زیادی موجود و زمینه رضایت خاطر آیندگان را فراهم کند. این روش باعث میشود تا منابع طبیعی و محیط پیرامون بشکل مناسبی برای آیندگان باقی بماند. در تولید یک اسب از روش های نوین و مناسب استفاده نماییم تا آسیب کمتری به اسب ها وارد شود و همچنین شیوه های نوین بکار برده شده، بعنوان الگویی برای افراد و جوامع دیگر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بنابر این، تولیدی که ما را به استفاده بیشتر از منابع طبیعی حال حاضر برساند، یک اقدام نادرست است و یا آسیب رساندن به نسل آینده یک نژاد، ما را در گروه افرادی با رفتارهای غیر اخلاقی دسته بندی خواهد کرد.

بعنوان مثال؛

> اگر یک فرد مالک اقدام به تولید یک کره اسب بدون توجه به ضریب همخونی و  اختلالات ایجاد شده در ژنتیک یک اسب نماید، یک رفتار غیر اخلاقی انجام داده است.

> اگر فردی بدون توجه به مدارک یک کره و یا ثبت آنها اقدام به تولید نماید یک حرکت غیر اخلاقی انجام داده و منابع آیندگان را به خطر انداخته است.

> اگر فردی بی توجه به خطرات اعمال شده به یک نژاد و بدلیل سود حال حاضر خود اقدام به تولید اسب به هر شیوه ای نماید، یک کار غیر اخلاقی انجام داده است. 

> نحوه مراقبت و نگهداری ما از اسب ها باید بشکل مناسب باشد. اسب، یک موجود زنده است و بعنوان کالا از آن استفاده نکنیم.

برای نتیجه گیری، هر فرد حاضر در صنعت اسب با توجه به جایگاه خود مسئولیتی در قبال رفتاری که انجام میدهد دارد. یک تولید کننده و یا فروشنده، یک خریدار و یا یک مالک، هر کدام با عملکرد خود میتواند دنیایی بهتر برای یک نژاد و یک نسل ایجاد کند و یا آنرا کاملا تخریب نماید. بنابراین، بدور از هر مشکل و یا مشغله ذهنی، نسبت به مسئولیتمان باید حساس بوده و نسبت به نسل آینده نگران باشیم. فرزندان و فرزندان دوستان ما میخواهند از جامعه و دنیایشان لذت ببرند، پس برای آنها میراثی زیبا بجای بگذاریم.

 

امیدواریم تک تک ما برای خودمان و آیندگان دلسوزی بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم دنیایی لذت بخش تر ایجاد کنیم.